Kleding.nl wint kort geding om handelsnaam kleding.com

kleding nlDe rechtbank in Amsterdam heeft Kleding.nl in het gelijk gesteld bij het door haar aangespannen kort geding tegen Cyrus I B.V. De rechtbank oordeelde dat Kleding.com inderdaad inbreuk maakt op de oudere handelsnaam van Kleding.nl en dat Cyrus I B.V. het gebruik van haar handelsnaam onmiddellijk moet staken en gestaakt moet houden, op laste van een dwangsom.

De in 2012 gestarte kledingzoekmachine Kleding.nl is in korte tijd uitgegroeid tot één van de grootste Nederlandse sites op het gebied van online kleding shoppen. Het succesverhaal van Kleding.nl is breed uitgemeten in de pers belicht. Eind 2013 lanceerde Cyrus I B.V. haar website Kleding.com met een soortgelijk concept en een vrijwel identieke handelsnaam. Kleding.nl zag zich daarom genoodzaakt stappen te ondernemen, om haar zorgvuldig opgebouwde naamsbekendheid te beschermen.

“De kans op verwarring bij onze bezoekers en partners, en de mogelijke schade voor Kleding.nl was te groot om dit zomaar te laten gebeuren”, volgens directeur Peter Langenkamp van Kleding.nl. “Wij hebben Cyrus I B.V. eerst schriftelijk verzocht deze praktijken te staken. Toen hierop negatief gereageerd werd, was er geen andere weg dan naar de rechter. Wij zijn blij met deze uitspraak.”

Vonnis in rechtszaak kleding.nl kleding.com

Bovenstaande is het persbericht dat door kleding.nl is verspreidt. Onderstaande de belangrijkste overwegingen uit het vonnis van Rechtbank Amsterdam:
De belangrijkste overwegingen:

4.8. [..] Door het gebruik van een handelsnaam die deels een beschrijvende term bevat en wordt aangevuld met een toevoeging die behoort tot dezelfde categorie begrippen als waarmee de eerdere gebruiker zijn handelsnaam een onderscheidend karakter heeft gegeven, ontstaat verwarringsgevaar. Dit geldt temeer omdat de existenties ‘.nl’ en ‘.com’ in het Nederlandse internetverkeer zodanig veelvuldig gebruikt worden dat het verschil tussen die beide toevoegingen in een handelsnaam minder snel zal opvallen.

4.11. [..] Cyrus I suggereert met het gebruik van de zin “Kleding.COM biedt je het grootste aanbod” dat op haar site het grootste aanbod van online kleding staat. De uitdrukking “Alle kleding online vanaf nu onder een dak bij Kleding.COM” bevat de suggestie dat er elders op internet geen online kleding te koop wordt aangeboden die niet ook via de zoekmachine van Cyrus I gevonden kan worden. Eenzelfde suggestie gaat uit van de zin “Onze zoekmachine zoekt overal”. Op deze wijze zal een gemiddelde lezer deze beweringen dan ook interpreteren. Cyrus I heeft de juistheid daarvan niet aangetoond. Nu het gaat om concrete en meetbare beweringen, kan geen beroep worden gedaan op overdrijving als reclamemiddel.

Reactie Peter Langenkamp van Kleding.nl

Exclusief op domeinnaamblog de reactie van eiser, Peter Langenkamp, namens kleding.nl:

“Uiteraard zijn we blij met de uitspraak, die wellicht wat toelichting verdient. We zien aan de soms wat ongenuanceerde reacties op internet, dat er vaak uit het oog verloren wordt waar de zaak werkelijk om gaat, namelijk de handelsnaam en niet de domeinnaam. Zowel in onze eis als in het vonnis wordt dat duidelijk beschreven. Het is niet onze intentie geweest om het gebruik van de domeinnaam zelf tegen te gaan, maar wel het gebruik van de naam “Kleding.com” als handelsnaam. Dat is iets wezenlijks anders. In het handelsnaam recht, kan een generieke term als Kleding, met de toevoeging “.nl” wel degelijk worden beschermd, dat blijkt nu ook. Wij hebben derhalve puur onze handelsnaam “Kleding.nl” willen beschermen, om verwarring te voorkomen bij bezoekers en partners. We hebben een mooie groei doorgemaakt met kleding.nl, mede door flink te investeren in ontwikkeling en te adverteren met onze handelsnaam (bijv. voorpagina Telegraaf). Dan wil je niet dat iemand anders daar met een vrijwel identieke handelsnaam én een identiek concept in dezelfde markt van mee profiteert of daar schade aan brengt. Ik heb hier 12 mensen in dienst voor Kleding.nl en onze internationale sites en ook voor hen hebben we deze zaak aangespannen. Daar wordt af en toe wat te gemakkelijk overheen gestapt.

Derhalve hebben we Cyrus I ook verzocht te stoppen met het voeren van deze handelsnaam, voordat het kort geding werd aangespannen. Zij hadden op redelijk eenvoudige wijze door kunnen gaan met de domeinnaam en een andere handelsnaam, maar hebben ervoor gekozen het voor te laten komen, met dit gevolg. Spijtig voor hen, maar nogmaals, een terechte uitspraak in een relatief simpele handelsnaam kwestie.

Aldus Peter Langenkamp van kleding.nl

Domeinnaam kleding.com staat te koop

Aanvulling: de domeinnaam kleding.com staat te koop op Sedo voor 10.000 Euro: