Investeren in domeinnamen stappenplan

rtlzmoneytalksAfgelopen week werd ik door het tv programma ‘Money Talks’ van Rtl-Z benaderd met de vraag of het (voor particulieren) nog interessant is om te investeren in domeinnamen. Graag zet ik de voor- nadelen en kansen op een rijtje om een top domeinnaam investeerder te worden.

Wat doet een Register, Registrar of Handelaar met betrekking tot domeinnamen

In de domeinwereld zijn de volgende partijen actief, met elk hun eigen rol:
– Registrant/ Domein investeerder: Persoon, bedrijf of instelling dat de domeinnaam registreert/ eigenaar is van de domeinnaam.
– Register: Verzorgt de uitgifte en registratie van domeinnamen. Voor .nl namen is dit bijvoorbeeld SIDN
– Registrar: Handelt de aanvraag van een domeinnaam aanvraag af. Dit is veelal een hostingbedrijf. Wanneer je een domeinnaam registreert, doe je hier mee direct zaken.
– Tussenhandelaar: Koopt domeinnamen over van andere handelaren (voor veelal lage prijzen).
– End User/ Koper: Eindgebruiker, bijvoorbeeld een (groot) bedrijf dat domeinnamen (over)koopt om zelf te exploiteren.

De grootste valkuil(en) van domeinnaam handel

De grootste valkuil noem ik als eerste: investeren in domeinnamen is vaak een beetje Tussen Kunst en Kitsch: in een portfolio van tientallen namen bevindt zich vaak een handje vol toppertjes, de rest is kitsch, een set namen die JIJ zelf wel mooi vindt, maar anderen niet. Let op liquiditeit: Geld dat je investeert in domeinen, zit ‘vast’ je kan er dan niets anders meer voor kopen.

Welke domeinnamen zijn waardevol ?

Hoe vind je een geschikte domeinnaam ? In het algemeen zijn er vier soorten domeinnamen te onderscheiden:
– Generieke domeinnamen: domeinnamen bestaande uit een generiek woord, waarvan je direct weet wat het betekent. Bijvoorbeeld: tas.nl, vakantie.nl, voetbal.nl
– Diensten: de domeinnaam beschrijft een dienst, bijvoorbeeld: ramenwassen.nl, stucadoren.nl
– Beschrijvende domeinnamen: beschrijft wat de bezoeker op de website aan kan treffen. Voorbeelden van beschrijvende domeinnamen zijn: hotelinmaastricht.nl goedkopeauto.nl
– Brandable domeinnamen: Domeinnamen die op “het eerste gezicht” geen merk zijn, maar zich wel tot merk hebben ontwikkeld zoals Hotelspecials.nl, Zalando.nl, BOL.com, Fashionchick.nl

Wanneer je op zoek gaat naar een (goede) domeinnaam, houd bij de keuze dan rekening met het volgende:
– Een topnaam is zo kort mogelijk: Eén woord domeinnamen
– Een topnaam hanteert de correcte spelling: Woorden uit het woordenboek
– Een topnaam kan ook een logische samenstelling van meerdere woorden zijn.

Inspiratie opdoen om goede domeinnamen te vinden

Een goede domeinnaam vind je meestal al snel in je eigen omgeving. Kijk eens naar de producten die in de reclamefolders staan, welke zoektermen gebruik je zelf in Google etc. Ook is het interessant om nieuwe ontwikkelingen in de gaten te houden of daar op de anticiperen, zoals 3d printen, drones en virtual reality.

Zo test je of je domeinnaam waardevol is

– Doe de Google test: Kijk of er adverteerders zijn die op het woord in je domeinnaam adverteren.
– Is je domeinnaam makkelijk uit te spreken en te spellen ?
– Zou je de naam zelf gebruiken
– Is de domeinnaam niet hype gevoelig

Hoe weet ik of mijn domeinnaam nog vrij is

Om te controleren of een .nl domeinnaam nog beschikbaar is, controleer dit via SIDN
Om te controleren of een .be domeinnaam nog beschikbaar is, controleer dit viaDNS

Domeinnaam succesvol verkopen

Wees ten eerste realistisch over de vraagprijs: Iedereen droomt ervan een domeinnaam te hebben die 1000-en Euro’s waard is, of denkt een domeinnaam te hebben die zoveel waard is. Wees realistisch, tenzij je absolute topnamen hebt als voetbal.nl of vakantie.nl (die inmiddels al in handen zijn van een eindgebruiker). Om een snelle verkoop te realiseren, kan je domeinen het best aanbieden voor prijzen tussen de 99 en 249 Euro.

Een domeinnaam kan je zowel ‘inbound’ als ‘outbound’ verkopen. Kort gezegd, komt het er op neer dat potentiële kopers jou benaderen (inbound) om een domeinnaam over te nemen óf dat jij mensen benadert (outbound) en ze er op wijst dat je een voor hen interessante domeinnaam hebt.

Een andere methode om een domeinnaam te verkopen, is deze (gratis) te plaatsen op een domeinnaam marktplaats zoals bijvoorbeeld Sedo of Domeinmatch

Money Talks over Domaining

Op dinsdag 23 september 2015 heb ik met RTLZ gesproken over investeren in domeinnamen Albert Schimmel van Sedo komt aan het woord. Bekijk het filpmje:

Over mij

In 1998/1999 registreerde en verkocht ik mijn eerste domeinnaam en ben ik uitgever van diverse websites. In mijn huidig portfolio heb ik ruim 1000 domeinnamen. Ik ben succesvol online, niet door het toepassen van trucs, maar door websites beter te maken qua klantgerichtheid.​